Belangrijke uitspraak René Meuwissen, vice voorzitter van Jeugdzorg Nederland

Vanmiddag was ik op bezoek bij Jeugdbescherming Brabant (JBB) om met René Meuwissen, vice voorzitter van jeugdzorg Nederland, een vraaggesprek te hebben over het zwartboek over JBB. Het zwartboek is opgesteld door Krijn ten Hove namens de Stichting Herken Ouderverstoting. Wij waarderen de bereidheid van de heer Meuwissen om in gesprek te gaan, dit in tegenstelling tot vele andere afdelingen van Jeugdzorg Nederland die wij ook een verzoek hiervoor hadden gestuurd. Over het zwartboek zelf wilde de heer Meuwissen vanwege privacy overwegingen weinig zeggen. Aan het eind van het vraaggesprek was er echter een opmerkelijk moment. Ik vroeg hem naar de reactie van JBB op een bericht over het zwartboek in BN de Stem. Hierin wordt enerzijds gezegd dat ze er om privacyoverwegingen niet inhoudelijk op in wilden gaan, en anderzijds dat ze zich niet herkennen in het zwartboek. Ik vroeg of dit niet tegenstrijdig is: Als je zegt dat je jezelf er niet in herkent beweer je in feite dat de mensen die aan het woord komen in het zwartboek liegen met de klaarblijkelijke bedoeling om je zwart te maken, of zo in de war zijn dat ze feit en fictie niet meer van elkaar kunnen onderscheiden. Als je zoiets zegt van iemand, schend je dan niet zijn privacy? Als je werkelijk iemands privacy wil beschermen, kan je dan niet beter reageren in de trend van: Vanwege de privacy kunnen wij geen commentaar leveren. De heer Meuwissen zei daarop dat dit inderdaad een heel ongelukkige reactie was geweest en ze in de toekomst niet meer zo zullen reageren. Wij danken de heer Meuwissen voor zijn openheid in deze en hopen dat andere Jeugdzorg  bestuurders zijn voorbeeld zullen volgen en voortaan kritische berichten niet meer zullen wegwuiven met de woorden: Wij herkennen ons hier niet in.